2022 metais įvestas Mobilumo paketas įnešė nemažai sumaišties tarptautinių pervežimų rinkoje, įpareigodamas vežėjus keisti savo veiklos organizavimą. Vienas iš labiausiai diskutuotų ir prieštaringai vertinamų reikalavimų buvo privalomas sunkvežimių grįžimas į bazę kas 8 savaites, įtvirtintas Reglamento (EB) Nr. 1071/2009 5 straipsnio 1 dalies b punkte. Tačiau 2024 m. spalio 4 d. Europos Sąjungos Teisingumo Teismas (ESTT) priėmė sprendimą, kuris panaikina šį reikalavimą. Tai – reikšmingas lūžis visoje transporto pramonėje.

Kodėl reikalavimas sulaukė kritikos?

Privalomas grįžimas į bazę buvo pristatytas kaip dalis Mobilumo paketo, kuriuo siekta gerinti darbo sąlygas vairuotojams ir užtikrinti sąžiningą konkurenciją ES transporto rinkoje. Tačiau ši nuostata greitai sulaukė griežtos kritikos tiek iš vežėjų, tiek iš valstybių narių, įskaitant Lietuvą, Lenkiją, Maltą ir Vengriją.

Šio reikalavimo kritikai nurodė, kad jis didino veiklos sąnaudas, sukėlė papildomą CO2 emisiją, kas prieštaravo ES klimato tikslams, ir iškreipė konkurenciją, nes reikalavimas buvo taikomas tik ES vežėjams, bet ne trečiųjų šalių bendrovėms. Tokios nuostatos sukūrė nevienodas sąlygas tarptautiniuose vežimuose.

ESTT sprendimas ir jo reikšmė

Po ilgai trukusių teisinių ginčų, 2024 m. spalio 4 d. ESTT priėmė sprendimą sujungtose bylose (nuo C-541/20 iki C-555/20), kuriose buvo pateikti skundai dėl privalomo sunkvežimių grįžimo į bazę. Teismas nusprendė panaikinti šį reikalavimą, pažymėdamas, kad ES teisės aktų leidėjai neturėjo pakankamai informacijos, kad įvertintų proporcingumą priimant šią priemonę.

Šis sprendimas yra didelis palengvinimas Lietuvos ir kitų ES šalių vežėjams. Sunkvežimių grįžimo į bazę reikalavimo panaikinimas leidžia optimizuoti tarptautinių pervežimų planavimą, sumažinti veiklos išlaidas ir suteikia daugiau lankstumo logistikos procesuose. Be to, tai padidina konkurencingumą rinkoje, ypač tais atvejais, kai vežėjams tenka lanksčiau reaguoti į besikeičiančius rinkos poreikius.

Reikšminga pergalė transporto sektoriui

Nepaisant to, kad daugelis Mobilumo paketo nuostatų lieka galioti, privalomo sunkvežimių grįžimo į bazę kas 8 savaites panaikinimas yra didelė pergalė transporto sektoriui. Tai ne tik sumažina administracinę naštą vežėjams, bet ir sudaro palankesnes sąlygas konkurencijai tarptautinėje rinkoje.

Jeigu norite būti pasiruošę naujiems reguliavimo pokyčiams, kviečiame kreiptis į ASSISTPRO, kurie specializuojasi transporto teisėje.